STICHTING AUTORECREATIE

In 1952 werd de 1e SLS (Scheveningen- Luxemburg-Scheveningen) gereden.
Deze rally, toentertijd een echte klassieker, moest in 24 uur afgelegd worden. Sinds 1975 mogen er op de openbare weg echter geen snelheidsritten meer gereden worden. Om toch mooie autotochten te blijven rijden, werd de Stichting Autorecreatie opgericht, die recreatieve tochten zonder snelheidselement organiseert. Hierdoor zijn de ritten voor iedereen toegankelijk.

De SAR organiseert jaarlijks twee evenementen in de vorm van toertochten, waarbij snelheid dus geen enkele rol speelt. De routes gaan alleen over verharde wegen, door fraai natuurschoon en karakteristieke dorpjes. Onderweg zijn er rustpunten. Het wedstrijdelement bestaat uit het beantwoorden van vragen die worden gesteld bij bezienswaardigheden,

zoals bijvoorbeeld een kasteel, museum, in historische dorpjes of bij een meldingspost. Lekker toeren & lekker puzzelen, al is dit laatste geen must. Wie alleen een fijne rit wil rijden, is ook welkom.

Bij aanvang van de rit ontvangt u een routeboek welke gebaseerd is op het eenvoudige bolletje-pijltje systeem. Dit is een systeem van situatieschetsen met afstanden in (kilo)meters en aanvullende informatie. In het routeboek is tevens een hoeveelheid toeristische informatie opgenomen. Met het routeboek kunt u de route gemakkelijk rijden. De uitgezette ritten zijn geschikt voor zowel moderne als klassieke auto’s.

zoals bijvoorbeeld een kasteel, museum, in historische dorpjes of bij een meldingspost. Lekker toeren & lekker puzzelen, al is dit laatste geen must. Wie alleen een fijne rit wil rijden, is ook welkom.

Bij aanvang van de rit ontvangt u een routeboek welke gebaseerd is op het eenvoudige bolletje-pijltje systeem. Dit is een systeem van situatieschetsen met afstanden in (kilo)meters en aanvullende informatie. In het routeboek is tevens een hoeveelheid toeristische informatie opgenomen. Met het routeboek kunt u de route gemakkelijk rijden. De uitgezette ritten zijn geschikt voor zowel moderne als klassieke auto’s.

Bolletje-pijltje systeem

Het bolletje stelt uw auto voor, het pijltje geeft de richting aan waarin u dient te rijden. Deze richtingsverandering doet u op het moment dat u de juiste afstand in km’s (of per
schets in meters) heeft gereden.

De eerste kolom geeft het aantal meters aan, gerekend vanaf de vorige schets
(in dit voorbeeld: 1300 meter)
In de tweede kolom vindt u de tot nu toe gereden (kilo-)meters
(in dit voorbeeld: 23 kilometers en 500 meter)
In de derde kolom vindt u de getekende situatieschets
(in dit voorbeeld: bij de kruising met een voorrangsbord naar rechts)
In de vierde kolom staat een nadere verklaring en een eventuele verwijzing
naar bezienswaardige punten
(in dit voorbeeld staat er een wegwijzer richting Utrecht 12. De in te rijden straat is de
`Dorpsstraat´. Als de straatnaam tussen haakjes staat wil dit zeggen dat de naam op de situatie niet te lezen is).
In de vijfde kolom staat het schetsnummer.

VOORBEELD

A

300

B

23,500
`Dorpsstraat´
ri. Utrecht 12
Nr. JAAR DATUM STARTPLAATS GEBIED
43 2019 25 – 28 april Houffalize, Belgie Ardennen en Luxemburg
42 2018 19 – 22 april Landau, Duitsland Rijnland Pfalz (D.) en Elzas (F.)
41 2017 20 – 23 april Hahnenklee, Duitsland Harz
40 2016 21 – 24 april Bitburg, Duitsland Eifel, Luxemburg
39 2015 23 – 26 april Ernst, Duitsland Moezel, Rijn en Eifel
38 2014 24 – 27 april Melle, Duitsland Thuringen
37 2013 25 – 28 april Brugge, Belgie Vlaanderen
36 2012 26 – 29 april Durbach, Duitsland Schwarzwald (D), Elzas (F)
35 2011 5 – 8 mei Goslar, Duitsland Harz
34 2010 22 – 25 april Usseln/Willingen, Duitsland Sauerland
33 2009 23 – 26 april Hausen/Roth, Duitsland Beieren, Thuringen, Hessen
32 2008 24 – 27 april Houffalize, Belgie Ardennen en Luxemburg
31 2007 19 – 22 april Oberlahr, Duitsland westerwald
30 2006 20 – 23 april Ernst, Duitsland Moezel en Eifel
29 2005 21 – 24 april Goslar, Duitsland Harz
28 2004 22 – 25 april Usseln/Willingen, Duitsland Sauerland
27 2003 25 – 28 april Bad Herrenalb, Duitsland Noordelijk Zwarte Woud
26 2002 26 – 28 april Oberlahr, Duitsland Westerwald
25 2001 27 – 30 april Ernst, Duitsland Hunsruck en Vulkaaneifel
24 2000 28 – 30 april Bouillon, Belgie Belgische en Franse Ardennen
23 1999 23 – 25 april Vianden, Luxemburg Duitse Eifel
22 1998 24 – 26 april Bad Bentheim, Duitsland Teutoburgerwoud
21 1997 25 – 27 april Arcen, Nederland Noord-Limburg, Oost-Brabant
20 1996 27 – 30 april Vianden, Luxemburg Luxemburg
19 1995 21 – 23 april Hesborn, Duitsland Sauerland
18 1994 29 apr.-2 mei Beauraing, Belgie Belgische Ardennen
17 1993 30 apr.-2 mei Zeddam, Nederland Achterhoek, Twente
16 1992 8 – 10 mei Hoscheid, Luxemburg Luxemburg, Eifel
15 1991 3 – 5 mei Leuven, Belgie rondom Brussel
14 1990 28 – 30 april Hoogeveen, Nederland Drenthe, Overijssel
13 1989 28 – 30 april Brugge, Belgie West-Vlaanderen
12 1988 22 – 24 april Valkenburg, Nederland zuid-Limburg, Duitsland
11 1987 24 – 26 april Eernewoude, Nederland Friesland, Groningen, Drenthe
10 1986 ? Teutoburgerwoud
9 1985 28 – 30 april Spa, Belgie Belgische Ardennen
8 1984 28 – 30 april Bouillon, Belgie Belgische Ardennen
7 1983 29 apr – 1 mei Echternach, Luxemburg Belgische Ardennen, Luxemburg
6 1982 30 apr – 2 mei Idar Oberstein, Duitsland Eifel
5 1981 30 apr – 3 mei Willingen, Duitsland Sauerland
4 1980 25 – 27 april Willingen, Duitsland Sauerland
3 1979 28 – 30 april Luik, Breda België
2 1978 21 – 23 april Echternach, Luxemburg Ardennen, Luxemburg
1 1977 22 – 24 april Spa, Belgie Ardennen

Daarnaast kunt u bij ons sparen voor korting. Bij uw eerste deelname ontvangt u een zogenaamde SAR-spaarkaart, waarbij een volle kaart met zes stempels recht geeft op EUR 7,00 korting op het inschrijfgeld voor een volgende toertocht.